Γιατί οι χυμοί φρούτων είναι ανθυγιεινοί - Συνύπαρξη

Οι χυμοί φρούτων συχνά θεωρούνται μια υγιεινή επιλογή. Είναι βέβαια πολύ κατανοητό αυτό, μιας και είναι κάτι το φυσικό και προέρχεται από φρούτα, τα οποία αποτελούν μια από τις πιο υγιεινές τροφές του κόσμου.

Όμως, αυτό που δυστυχώς οι περισσότεροι δεν καταλαβαίνουν είναι πως ο χυμός φρούτων και τα ίδια τα φρούτα, δεν είναι το ίδιο. Οι χυμοί φρούτων περιέχουν τεράστια ποσότητα ζάχαρης.

Ακόμη κι εδώ όμως υπάρχει μια πολύ συνηθισμένη παρανόηση, καθώς πολλοί πιστεύουν πως όταν λέμε «ζάχαρη» εννοούμε την λευκή, κρυσταλλική ζάχαρη που προστίθεται τεχνητά σε χυμούς και ροφήματα. Όμως αυτό δεν ισχύει. Η ζάχαρη, ή αλλιώς τα σάκχαρα, βρίσκεται με φυσικό τρόπο μέσα στα φρούτα και σε πολλά ακόμη τρόφιμα. 

Μπορείτε να την αναγνωρίσετε εύκολα στον πίνακα θρωπτικών συστατικών, κοιτώντας την ενότητα «Υδατάνθρακες: Εκ των οποίων σάκχαρα».


Στην πραγματικότητα, ένας χυμός φρούτων μπορεί να περιέχει την ίδια ποσότητα ζάχαρης με ένα αναψυκτικό. Μερικές φορές και περισσότερη.

Η μικρή ποσότητα βιταμινών και αντιοξειδωτικών που περιέχουν, δεν είναι αρκετή για να «ισοφαρίσει» την μεγάλη ποσότητα ζάχαρης. Δηλαδή, το όφελος είναι πολύ μικρότερο από την ζημία.



Οι χυμοί φρούτων δεν είναι πάντα ό,τι φαίνεται


Δυστυχώς οι εταιρείες παρασκευής χυμών δεν είναι πάντα απολύτως ειλικρινείς σχετικά με τα προϊόντα τους. Ο χυμός φρούτων που βρίσκετε στο σούπερ μάρκετ, μάλλον δεν είναι αυτό που νομίζετε, ακόμα και αν πάνω αναγράφεται «100% φυσικός». Στην βιομηχανική παραγωγή, αφού τα φρούτα συνθλιβούν ο χυμός τους συνήθως αποθηκεύεται σε τεράστιες αεροστεγείς δεξαμενές και μπορεί να παραμείνει εκεί ακόμη και για έναν χρόνο, πριν συσκευαστεί.

Το κύριο πρόβλημα με αυτή τη διαδικασία είναι πως χάνεται το μεγαλύτερο μέρος της γεύσης, έτσι η εταιρεία πρέπει να προσθέσει τα λεγόμενα «αρωματικά πακέτα» στον χυμό, ώστε να επανέλθει η γεύση του πριν συσκευαστεί.

Επομένως, ακόμη και αν αγοράζετε τον υψηλότερης ποιότητας χυμό, συνεχίζει να απέχει πολύ από αυτό που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε «φυσικό χυμό».

Από την άλλη, ορισμένες από τις φθηνές μάρκες χυμών δεν μπορούν καν να χαρακτηριστούν χυμοί. Ουσιαστικά, είναι νερό με άρωμα φρούτων.


Οι χυμοί φρούτων περιέχουν βιταμίνες και αντιοξειδωτικά, αλλά στερούνται φυτικών ινών και είναι γεμάτοι ζάχαρη

Ο χυμός φρούτων στερείται πολλά από τα συστατικά που κάνουν υγιεινό ένα ολόκληρο φρούτο. 

Για παράδειγμα, ο χυμός πορτοκάλι περιέχει βιταμίνη C και είναι μια καλή πηγή φολικού οξέος και κάλιου. Περιέχει επίσης ορισμένα αντιοξειδωτικά.

Όμως, θερμίδα-προς-θερμίδα (ή γραμμάριο ζάχαρης προς γραμμάριο ζάχαρης), είναι φτωχός από θρεπτικής άποψης σε σχέση με τα ολόκληρα πορτοκάλια ή τα λαχανικά.

Το κυριότερο πρόβλημα, είναι πως δεν περιέχει φυτικές ίνες και η περιεκτικότητά του σε ζάχαρη είναι τεράστια.

Δείτε την σύγκριση μεταξύ μια μερίδας (330ml) Sprite και μιας μερίδας χυμό μήλου:

Sprite: 140 θερμίδες και 40 γραμμάρια ζάχαρη (10 κ.γ.)
Χυμός μήλου: 165 θερμίδες και 39 γραμμάρια ζάχαρη (9,8 κ.γ.)

Δυστυχώς αυτή είναι η πικρή αλήθεια: Τα περισσότερα είδη χυμών περιέχουν παρόμοιες ποσότητες ζάχαρης με αυτές ενός αναψυκτικού.


Είναι εύκολο να καταναλώνετε τεράστιες ποσότητες ζάχαρης πίνοντας χυμούς

Όταν τρώμε ολόκληρα φρούτα, απαιτείται μια σημαντική προσπάθεια προκειμένου να μασήσουμε και να καταπιούμε. 

Επιπλέον η ζάχαρη μέσα στα φρούτα είναι προσδεμένη μέσα στις δομές των φυτικών ινών και έτσι αποσπάται και απορροφάται αργά κατά την διάρκεια της πέψης.

Τέλος, τα φρούτα είναι και αρκετά χορταστικά, έτσι είναι δύσκολο να φάμε πάρα πολλά.

Για τους παραπάνω λόγους η ζάχαρη των φρούτων οδηγείται στο συκώτι αργά και σε μικρές ποσότητες και μπορεί εύκολα να μεταβολιστεί.

Όμως, αν πιούμε ένα μεγάλο ποτήρι χυμό, αυτό ισοδυναμεί με το να φάμε πάρα πολλά τεμάχια φρούτου, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, χωρίς τις φυτικές ίνες. Ένα ποτήρι χυμός πορτοκάλι, για παράδειγμα, μπορεί να αποτελείται από 4-6 πορτοκάλια. 

Η μεγάλη ποσότητα ζάχαρης απορροφάται γρήγορα και πηγαίνει στο συκώτι, ακριβώς όπως συμβαίνει και με ένα αναψυκτικό. Καθώς ένα μεγάλο μέρος της ζάχαρης των φρούτων είναι η φρουκτόζη, όταν το συκώτι καλείται να διαχειριστεί περισσότερη από όση μπορεί, ένα μέρος της μετατρέπεται σε λίπος.

Παρότι μικρές ποσότητες χυμών ή αναψυκτικών είναι μάλλον απίθανο να προκαλέσουν πρόβλημα σε υγιή, αδύνατα και ενεργά άτομα, η κατανάλωσή τους μπορεί να είναι εντελώς καταστροφική για παχύσαρκους και όσους υποφέρουν από διατροφικής φύσης μεταβολικά προβλήματα.

Ελεγχόμενες μελέτες έδειξαν πως η ζάχαρη υγρής μορφής μπορεί να αυξήσει στην αντίσταση στην ινσουλίνη, τα τριγλυκερίδια, την «κακή» LDL χοληστερίνη και να προκαλέσει συσσώρευση κοιλιακού λίπους.


Φάτε φρούτα, όχι χυμούς φρούτων

Οι περισσότεροι άνθρωποι σήμερα καταναλώνουν ήδη πάρα πολλή ζάχαρη. Η μείωση της πρόσληψης ζάχαρης είναι πολύ πιο σημαντική από την πρόσληψη μικρών ποσοτήτων θρεπτικών συστατικών που βρίσκονται στους χυμούς.

Αντί να πιείτε ένα χυμό, φάτε ολόκληρα, φρέσκα φρούτα. Με αυτόν τον τρόπο λαμβάνετε όλες τις φυτικές ίνες, τις βιταμίνες, τα αντιοξειδωτικά και τα μέταλλα που υπάρχουν με φυσικό τρόπο μέσα σε αυτά.


Συνολικά, η κατανάλωση μικρής ποσότητας χυμών από υγιείς ανθρώπους δεν είναι ιδιαίτερα επιβλαβής. Πρέπει όμως να γίνει κατανοητό ότι οι χυμοί φρούτων, παρότι περιέχουν μικρές ποσότητες ωφέλιμων θρεπτικών συστατικών, πρακτικά δεν είναι μια υγιεινή επιλογή.


Πηγή: healthline.com

Απαγορεύεται η αντιγραφή ολόκληρου ή μέρους του περιεχομένου χωρίς την προηγούμενη ρητή συγκατάθεση.

Επιτρέπεται, χωρίς προηγούμενη συγκατάθεση, η αντιγραφή αναρτήσεων με την μορφή προοιμίου. Σε αυτήν την περίπτωση, μπορεί να χρησιμοποιείται η πρώτη παράγραφος του εκάστοτε άρθρου και στην συνέχεια ο σύνδεσμος 'Συνεχίστε την ανάγνωση εδώ', ο οποίος να οδηγεί απευθείας στο αρχικό άρθρο.