Ο άνθρωπος που εφηύρε τον Γλυκαιμικό Δείκτη μας καλεί να γίνουμε βίγκαν - Συνύπαρξη

Το 1981, ένας απλός, μετριόφρων επιστήμονας στο πανεπιστήμιο του Τορόντο δημοσίευσε μαζί με την ομάδα του μια σχολαστική λίστα, που ταξινομούσε τα τρόφιμα ανάλογα με την επίδραση που είχαν στο σάκχαρο του αίματος. Ο στόχος ήταν η καλύτερη κατανόηση των υδατανθράκων, για την διαχείρηση του διαβήτη. Ωστόσο, τα αποτελέσματα αυτής της δημοσίευσης αποδείχθηκαν πολύ πιο εκτεταμένα απ' όσο μπορούσε να φανταστεί.


Της Leslie Beck, διατροφολόγου της Κλινικής Medisys στο Τορόντο και ανταποκριτή του CTV News Channel, συντάκτρια The Globe and Mail.

Ο Γλυκαιμικός Δείκτης του Δρ. Ντέιβιντ Τζένκινς έφερε επανάσταση στον τομέα της διατροφής. Ο γλυκαιμικός δείκτης υπήρξε η πηγή έμπνευσης πολλών διάσημων ειδών δίαιτας - π.χ. Άτκινς, Zone, G.I. South Beach κ.ά. Εκτός από την θεμελίωση της επιστήμης πίσω από διάσημες δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων, η δουλειά του Δρ. Τζένκινς σε διεθνείς επιτροπές επηρρέασε τις διατροφικές επισημάνσεις που εξέδωσαν ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, η Εθνική Ακαδημία Επιστημών και η Ένωση Διαβητολογίας των Η.Π.Α. και άλλοι φορείς παγκοσμίως. Βοήθησε επίσης στην δημιουργεία του Blue Menu, ενός προγράμματος υγιεινής διατροφής για τον Πρόεδρο των Η.Π.Α. 



Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ο Δρ. Τζένκινς είχε μια σημαντική επιρροή στο πώς τρώμε και τί τρώμε. Και, σήμερα, μας ζητάει να σκεφτούμε την διατροφή μας για άλλη μια φορά.

Αυτή τη φορά, όμως, ίσως να συναντήσει μεγαλύτερη αντίσταση: Γιατί, αν ήταν στο χέρι του, ο Δρ. Τζένκινς θα μας έκανε όλους να κόψουμε το κρέας, το ψάρι και τα γαλακτοκομικά και να υιοθετήσουμε τον βιγκανισμό. Και όχι μόνο για την δική μας υγεία.

Το 2015, ο Δρ. Τζένκινς - πρόεδρος στο ερευνητικό τμήμα Διατροφής, Μεταβολισμού και Αγγειακής Βιολογίας και καθηγητής του τμήματος Διατροφικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Τορόντο, καθώς και επιστήμονας του ινστιτούτου Li Ka Shing στο νοσοκομείο St. Michael - έγινε ο πρώτος Καναδός παραλήπτης του βραβείου Bloomberg Manulife για την προώθηση της Ενεργής Υγείας. Στην ομιλία του σχετικά με την έρευνά του, μοιράστηκε με το κοινό το γεγονός ότι ακολουθεί μια βίγκαν διατροφή.

Μια σωστά σχεδιασμένη φυτική διατροφή - που δεν περιέχει καθόλου ζωικές τροφές όπως κρέας, πουλερικά, ψάρια, αυγά και γαλακτοκομικά - είναι απίστευτα οφέλιμη για την υγεία σας.

Έρευνες έχουν δείξει ότι οι φυτοφάγοι είναι πιο αδύνατοι και έχουν πολύ χαμηλότερα επίπεδα χοληστερίνης και αρτηριακής πίεσης, μειωμένο κίνδυνο για καρδιακές παθήσεις, διαβήτη τύπου 2 και καρκίνο.

Τροφές όπως τα φασόλια, οι φακές, οι καρποί, τα σιτηρά ολικής άλεσης, τα φρούτα και τα λαχανικά, προσφέρουν έναν διατροφικό πλούτο στο σώμα που ευνοεί την καλή υγεία. Οι βίγκαν διατροφές είναι επίσης, συνήθως, υψηλές σε φυτικές ίνες, μαγνήσιο, φυλικό οξύ, βιταμίνες C και E και σίδηρο, ενώ παράλληλα είναι χαμηλές σε θερμίδες, κορεσμένα λιπαρά και χοληστερόλη.

Όμως, τα ατομικά πλεονεκτήματα υγείας είναι μόνο η αρχή. Παρότι ο Δρ. Τζένκινς είναι ενήμερος για τα θρεπτικά πλεονεκτήματα, ήταν ανθρωπιστικοί και περιβαλλοντικοί οι λόγοι που τον οδήγησαν να γίνει βίγκαν.


Για το περιβάλλον

«Η ανθρώπινη υγεία πρέπει να συνδεθεί με την υγεία του πλανήτη. Ο τρόπος με τον οποίο τρεφόμαστε έχει σημαντική επίδραση στον πλανήτη», λέει ο 72χρονος Τζένκινς. Ο θετικός αντίκτυπος στο περιβάλλον, μιας φυτικής διατροφής, όπως επίσης και η ευημερία των ζώων, είναι εξαιρετικά ελκυστικά.
 
Η μαζική εκτροφή ζώων αποτελεί μια από τις σημαντικότερες πηγές εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου και καταναλώνει περισσότερο νερό από οποιαδήποτε άλλη ανθρώπινη δραστηριότητα. 

Τα τελευταία 50 χρόνια η αυξημένη αφθονία, η αστικοποίηση και η πληθυσμιακή έκρηξη, προκάλεσαν τεράστια αύξηση στην ζήτηση για κρέας. Η όρεξή μας είναι ακόρεστη: Ορισμένοι ειδικοί προβλέπουν πως η παραγωγή κρέατος θα διπλασιαστεί μέχρι το 2050.

Στην πρόθεσή του να συστήσει τον βιγκανισμό στους ανθρώπους, ο Δρ. Τζένκινς δεν είναι μόνος. Στην αναφορά του «Εκτίμηση των Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της Κατανάλωσης και της Παραγωγής», ο ΟΗΕ καλεί τους πολίτες του κόσμου σε μια διατροφή χωρίς κρέας και χωρίς γαλακτοκομικά, σε μια προσπάθεια να μειωθούν οι περιβαλλοντικές συνέπειες από την μαζική εκτροφή ζώων.


Για την ευημερία των ζώων

Η ευημερία των ζώων εκτροφής έπαιξε επίσης σημαντικό ρόλο την υιοθέτηση του βιγκανισμού από τον Δρ. Τζένκινς. Τα ζώα που τρώνε οι άνθρωποι μεγαλώνουν στοιβαγμένα μέσα σε κλουβιά και παχνιά κατά χιλιάδες, με ελάχιστη ή καθόλου πρόσβαση στο εξωτερικό περιβάλλον, στον φρέσκο αέρα και στην φυσική τους τροφή. Οι περισσότεροι από εμάς είμαστε εντελώς ανενημέρωτοι σχετικά με την διαδικασία που φέρνει τις μπριζόλες, το κοτόπουλο, τα αυγά και το γάλα στο τραπέζι μας.

Σύμφωνα με τον Δρ. Τζένκινς, «τα παιδιά μας και οι μελλοντικές γενιές θα αισθάνονται τρομοκρατημένοι για το γεγονός ότι εμείς, όλοι μας, συλλογικά, δεν δώσαμε καμία σημασία σε όλα αυτά».

Για πολλά χρόνια, έπαιρνα διατροφικές αποφάσεις με βάση τις θερμίδες, το λίπος, τις ίνες ή τις βιταμίνες που περιέχουν τα τρόφιμα. Όμως, με όλες αυτές τις συνέπειες στο πόσιμο νερό, την απώλεια οικοσυστημάτων και την κλιματική αλλαγή, είναι καιρός να απομακρυνθώ από τις ζωικές τροφές και να υιοθετήσω μια φυτοφαγική διατροφή.

Όπως λέει ο Δρ. Τζένκινς, «είναι πιο εύκολο να ακολουθήσεις μια υγιεινή διατροφή, όταν έχεις περισσότερους λόγους για να το κάνεις».